سافت گزین

انتخاب نرم افزار را ساده کرده ایم

کاربرپسند یا User Friendly چیست؟

نرم افزارهای زیادی تولید می شود ولی آیا هر نرم افزاری را باید خرید؟ کارشناسان می گویند یکی از فاکتورهایی که در خرید نرم افزار باید به آن توجه شود،کاربر پسند بودن آن است. اگر محصولی ناکارآمد باشد و یا شکل ظاهری خوبی نداشته باشد با مشکل مواجه می شود اما چه ویژگی هایی موجب می شود تا یک نرم افزار کاربرپسند باشد؟

 

معیارهای اصلی انتخاب نرم افزار ایده آل چیست؟ کاربرپسند یا User Friendly چیست؟

علاوه بر ظاهر و شکل و گرافیک آن که باید زیبا باشد آنچه باعث می شود تا کاربر از نرم افزاری خوشش بیاید بحث نصب آسان آن است. وقتی شرکتی و یا سازمانی نرم افزاری را بخرد ولی نتواند به راحتی آن را نصب کرده و استفاده کند کاربر را دلزده می کند. از این رو در مرحله اول باید کاربران آن بتوانند آن را به راحتی نصب کنند. اگر نصب نرم افزار یپیچیده باشد کاربران از خرید آن و یا توصیه آن به دیگران خودداری می کنند.

  • کاربر پسند بودن نرم افزار :

برای اینکه نرم افزار کاربرپسند باشد باید به آسانی بروزرسانی شود. اگر بروزرسانی انجام نشود و یا به موقع بروزرسانی نشود و یا بروزرسانی آن پیچیده باشد کاربران خود را از دست می دهد. وقتی بروزسانی انجام نشود حفره های امنیتی باعث می شود هکرها به دستگاه شرکت و سازمان ها نفوذ کرده و اطلاعات آن را به سرقت ببرند و شرکت به خطر افتد و یا حتی اگر نرم افزاری کاربری شخصی دارد، اطلاعات شخصی وی نیز به دست دیگران بیفتد.

  • کاربرپسند User Friendly :

نرم افزاری برای کاربرپسند بودن باید کارآمد باشد و انجام کارهای شخصی و یا شرکت های به راحتی و آسانی انجام شود، نرم افزارهایی که در جهت پیشبرد اهداف شرکت ها و سازمان ها نباشد، نمی توان انتظار بهره وری بالایی داشت از این وقتی غیرقابل انعطاف و ناکارآمد باشد حس دوستانه بودن و کاربر پسند بودن آن از بین می رود.

شاید شخصی و سازمانی بخواهد نرم افزاری را که نصب کرده است پاک کند از این رو باید بتوان آن را به راحتی حذف کرد وقتی کاربران آن نتوانند در صورت نیاز نداشتن نرم افزار را حذف کنند این نشان می دهد که آن نرم افزار کاربرپسند نیست.

  • نرم افزار کاربری و قابلیت ها :

موضوع دیگری که نرم افزاری را کاربرپسند می کند بحث توجه به امنیت آن است اگر نرم افزاری از نظر امنیتی به آن توجهی نشده باشد و امنیتش ضعیف باشد کاربر سراغ آن نخواهد رفت چون همیشه نگران است که اطلاعات در دسترس دیگران قرار بگیرد.

  • پشتیبانی از نرم افزار :

پشتیبانی نرم افزار هم مهم است. باید نرم افزار به سوالات و مشکلات پیش آمده برای کاربر پاسخگو باشد از این باید پشتیبانی آن نیز فراموش نشود وگرنه کاربر از آن خوشش نخواهد آمد.

  • کاربرپسند User Friendly :

نرم افزار باید مطابق با استانداردها باشد و بتوان بین نرم افزار و سخت افزارها ارتباط و اتصال برقرار کرد. وقتی اتصال و ارتباط برقرار کردن بین نرم افزار و سخت افزار و یا دیگر نرم افزارها ممکن نباشد و یا برقرای این ارتباط ها دشوار و پیچیده باشد به مذاق کاربر خوش نخواهد آمد و نمی تواند به راحتی با آن کار کند از این رو ترجیح می دهد آن را کنار بگذارد.

کاربرپسند یا user Friendly چیست؟

در هر صورت کارپسند بودن نرم افزارها یک هدف کلی را پیگیری می کند و آن بالا بردن بهره وری شرکت و سازمان است. بنابراین اگر نرم افزارها کاربر پسند نباشد کاربر نهایی هم نتواند با آن به خوبی کار کند از این رو خسته می شود و سازمان و شرکت و یا هر کاربر شخصی نیز به اهداف تعریف شده خود نمی رسد از این رو در انتخاب نرم افزار باید کاربرپسند بودن آن مورد توجه ویزه قرار بگیرد.

 

 

منبع مطلب: گروه مهندسی آی كن

پربازدیدترین مقالات سافت گزین