سافت گزین

انتخاب نرم افزار را ساده کرده ایم

BPMN چیست؟
BPMN که مخفف عبارت Business Process Modeling and Notation است به مجموعه ای از نمادهای گفته می شود که برای مدل‌سازی فرآیندها کاربرد دارند.

برای کارکرد بهینه نرم‌افزار BPMS استفاده از زبان مدلسازی فرآیند BPMN اهمیت زیادی دارد به نحوی که نرم‌افزار فرآیند‌ساز امکان طراحی فرآیندها با سطوح پیچیدگی مختلف را فراهم کند. تعیین روال گردش فرم بر اساس شرط‌گذاری به واسطه پارامترهای موجود در فرم‌ها و نیز ایجاد فرآیندهای موازی در گردش کار از امکانات لازم در سیستم BPMS است که زبان مدلسازی فرآیند BPMN2 آنرا فراهم می کند.


در حوزه مدیریت فرآیندها BPMN از آنجا اهمیت دارد که با ارائه شیوه‌ای استاندارد، سادگی در طراحی و پیاده سازی فرآیندهای سازمانی را ایجاد کرده و با قدرت بیان بالا، پیاده‌سازی نرم‌افزاری انواع فرآیندها را در حوزه‌های کاربردی فناوری اطلاعات ممکن ساخته است.

انواع استانداردهای معرفی شده برای BPMN به شرح زیر هستنند:

  • استاندارد XPDL (XML Process Definition Language)
  • استاندارد BPEL (Business Process Execution Language)
  • استاندارد EPC (Event-driven Process Chain)
  • استاندارد UML (Unified Modeling Language)
  • استاندارد BPMN


استفاده از BPMN از طریق نماد استاندارد ISO باعث بهبود ارتباطات و هماهنگی‏های دورن سازمانی و برون سازمانی می‏شود و استانداردسازی با طراحی XML استقلال مدل‏ها و فروشندگان ابزار را به دنبال دارد. جالب اینکه قابلیت اجرایی بودن BPMN باعث به وجود آمدن راهکارهای IT فرآیند محور خواهد شد و قابلیت توسعه و انطباق آن، گستردگی کاربرد و سازگاری را ایجاد خواهد کرد.


تعداد بالای عناصر مدلسازی که توسط BPMN ارائه می‌شود قابلیت مدل‌سازی انواع مختلف فرآیندها را فراهم می کند و از طرف دیگر ابزارهای بیشتری برای پشتیبانی مدل‌سازی فرآیندهای کسب‌وکار در دسترس متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و طراحان نرم‌افزارها قرار می‌دهد.


اما استفاده از صحیح از نمادهای BPMN دارای پیچیدگی معانی بسیاری هستند که باعث به وجود آمدن راهکارهای غیراستاندارد می‏شود و لازم است متخصصان نرم‌افزار و فعالان حوزه فناوری اطلاعات هنگام مدلسازی فرآیندهای کسب و کار به آن توجه کنند. علاوه بر پیچیدگی معانی، پیچیدگی نمادها هم تضاد قابل توجهی با اهدافی همچون استفاده آسان و کامل ایجاد می‏‌کند. در نهایت آنچه با عنوان اجرای غیراستاندارد مدل‌های BPMN از آن یاد می‌شود، موجب محدودیت به محیط اجرایی خاص می‏‌شود.

 

 

پربازدیدترین مقالات سافت گزین