سافت گزین

انتخاب نرم افزار را ساده کرده ایم

 

مفاهیم سرمایه

مفهوم مالی سرمایه بیشتر افراد در تهیه صورتهای مالی خود تصویب شده است. تحت یک مفهوم مالی سرمایه، مانند پول سرمایه گذاری شده و یا قدرت خرید سرمایه گذاری، سرمایه مترادف با دارایی های خالص یا ارزش سهام شرکت است. بر اساس یک مفهوم فیزیکی سرمایه، مانند توان عملیاتی، سرمایه به عنوان ظرفیت تولیدی براساس واحد، به عنوان مثال، واحد تولید در روز محسوب می شود.
انتخاب مفهوم مناسب سرمایه توسط یک نهاد باید بر اساس نیازهای کاربران صورتهای مالی آن باشد. بنابراين، مفهوم مالي سرمايه بايد در صورتي كه كاربران اظهارات مالي عمدتا با حفظ سرمايه سرمايه گذاري اسمي و يا قدرت خريد سرمايه گذاري شده، تصويب شوند. اگر، با این حال، نگرانی اصلی کاربران با قابلیت کارکرد موجودیت باشد، باید از مفهوم فیزیکی سرمایه استفاده کرد. مفهوم انتخاب شده نشان دهنده هدفي است كه در تعيين سود حاصل مي شود، گرچه ممكن است مشكلات اندازه گيري در ايجاد مفهوم كاربردي وجود داشته باشد.

مفاهیم نگهداری سرمایه و تعیین سود

مفاهیم سرمایه به دو مفاهیم نگهداری سرمایه منجر می شود:
(۱) نگهداری سرمایه مالی: تحت این مفهوم، اگر مقدار مالی (یا پول) دارایی های خالص در پایان دوره بیش از مقدار مالی (یا پول) دارایی های خالص در آغاز دوره باشد، پس از حذف هر توزیع و مشارکت از صاحبان در طول دوره سود تنها زمانی حاصل می شود .تعمیر و نگهداری سرمایه می تواند در هر دو واحد اسمی پولی یا واحدهای قدرت خرید ثابت اندازه گیری شود.
(۲) نگهداری سرمایه فیزیکی: در این مفهوم، سود تنها در صورتی که ظرفیت تولید فیزیکی (یا قابلیت عملیاتی) نهاد (یا منابع یا بودجه مورد نیاز برای دستیابی به این ظرفیت) در پایان دوره بیش از ظرفیت تولید فیزیکی در آغاز دوره ، پس از حذف هر گونه توزیع و مشارکت از صاحبان در طول دوره باشد، حاصل می شود.

مفاهيم سرمايه موجب سه مفهوم سرمايه گذاري در طي تورم کم و کمبود مي شود:
(الف) سرمایه فیزیکی.
(ب) سرمایه مالی نامی.
(ج) سرمایه ثابت خرید قدرت سهام ثابت.

نگهداری سرمایه در طول تورم و کسری پایین منجر می شود به:
(۱) نگهداری سرمایه فیزیکی: در تورم و تورم کم، اختیاری است. مدل حسابداری هزینه های کنونی که توسط IFRS تجدیدنظر شده است.
(۲) نگهداری سرمایه مالی در واحد های پولی اسمی (حسابداری هزینه تاریخی): که توسط IFRS مجاز است، اما در شرایط تورمی و تورم پایین، مجاز نیست. حسابداری هزینه تاریخی را ببینید. تعمیر و نگهداری سرمایه در واحد های اسمی پولی در طول تورم و کسری بودجه، اشتباه است: ثابت نگه داشتن ارزش واقعی سرمایه مالی با اندازه گیری در واحد های پولی اسمی در طول تورم و تورم، غیرممکن است.
(۳) تعمیر و نگهداری سرمایه در واحد های قدرت خرید پایدار که تحت شرایط IFRS مجاز است اما در شرایط تورم و تورم کم، اختیاری نیست. تعمیر و نگهداری سرمایه در واحد های قدرت خرید پایدار در طول تورم در IAS 29 تجدیدنظر شده است: با توجه به شاخص قیمت مصرف کننده ماهانه در دوره پایانی نیاز به اصلاح صورت حساب های مالی تاریخی یا هزینه های کنونی می باشد.

تنها نگهداری سرمایه مالی در واحد های قدرت خرید پایدار (تعمیر و نگهداری سرمایه در واحد های قدرت خرید پایدار) از نظر شاخص روزانه به طور خودکار می تواند ارزش واقعی سرمایه ثابت را در تمام سطوح تورم و کسری تمام اشخاص که در حقیقت حداقل ارزش-ceteris paribus- برای مدت زمان نامحدودی شکسته می شود. تعمیر و نگهداری سرمایه در واحد های قدرت خرید ثابت نیاز به محاسبه و حسابداری از خسارت های مالی خالص و سود از نگه داشتن اقلام پولی در طی تورم کم و کاهش دارد، بنابراین محاسبه و حسابداری زیان های خالص پولی و سود در تورم و تورم کم در نتیجه از سال 1989 در IFRS مجاز است.
نقطه مرجع که در آن سود اندازه گیری می شود؛ این یک پیش شرط لازم برای تمایز بین بازده سرمایه انسانی و بازگشت سرمایه آن است. فقط جریان دارایی ها بیش از مقدار مورد نیاز برای حفظ سرمایه، می تواند به عنوان سود و به این ترتیب به عنوان بازدهی از سرمایه شناخته شود. از این رو، سود مبلغ باقی مانده است که پس از هزینه (از جمله تنظیمات تعمیر و نگهداری سرمایه، در صورت لزوم) از درآمد کسر می شود. اگر هزینه ها بیش از درآمد باشد، مقدار باقیمانده از دست دادن است.
مفهوم نگهداری سرمایه فیزیکی نیازمند اتخاذ مبنای هزینه های جاری اندازه گیری است. با این حال، مفهوم تعمیر و نگهداری سرمایه، نیازی به استفاده از یک مبنای خاص اندازه گیری ندارد. انتخاب مبنایی تحت این مفهوم بستگی به نوع سرمایه مالی دارد که سازمان در پی آن است.
تفاوت اصلی بین دو مفهوم نگهداری سرمایه، درمان اثرات تغییرات قیمت دارایی ها و بدهی های شرکت است. به طور کلی، یک نهاد سرمایه خود را حفظ کرده است، در صورتی که در ابتدای دوره، سرمایه ای در پایان دوره داشته باشد. هر مقداری که بیش از حد لازم برای حفظ سرمایه در ابتدای دوره، سود است.
با توجه به مفهوم نگهداری سرمایه مالی که سرمایه در شرایط واحدهای پولی اسمی تعریف می شود، سود نشان دهنده افزایش سرمایه اسمی در طول دوره است. بدین ترتیب، افزایش قیمت دارایی که در طول دوره نگهداری می شود، به طور معمول به عنوان دستاورد نگهداری شناخته می شود، به طور مفهومی، سود است. با این حال، آنها ممکن است به این نحو شناخته نشوند، تا زمانی که دارایی ها در معامله مبادله نهایی نگردند. هنگامی که مفهوم نگهداری سرمایه مالی با توجه به واحدهای قدرت خرید پایدار تعریف می شود، سود نشان دهنده افزایش قدرت خرید سرمایه گذاری شده در طول دوره است. بنابراین، تنها بخشی از افزایش قیمت دارایی که بیش از افزایش سطح عمومی قیمت ها است، به عنوان سود به حساب می آید. بقیه افزایش به عنوان تنظیم کننده نگهداری سرمایه و از این رو، به عنوان بخشی از حقوق صاحبان سهام بشمار می رود.
بر اساس مفهوم نگهداری سرمایه فیزیکی زمانی که سرمایه از لحاظ ظرفیت تولید فیزیکی تعریف می شود، سود نشان دهنده افزایش آن سرمایه در طول دوره است. تمام تغییرات قیمت که بر دارایی ها و بدهی های شرکت تاثیر می گذارد، به عنوان تغییرات در اندازه گیری ظرفیت تولید فیزیکی شرکت مورد بررسی قرار می گیرد. از این رو آنها به عنوان تنظیمات تعمیر و نگهداری سرمایه که بخشی از سرمایه هستند و نه به عنوان سود در نظر گرفته می شوند. انتخاب مبانی اندازه گیری و مفهوم نگهداری سرمایه، مدل حسابداری مورد استفاده در تهیه صورتهای مالی را تعیین می کند. مدل های حسابداری مختلف نشان دهنده درجه های مختلف ارتباط و قابلیت اطمینان هستند، و همانطور که در سایر زمینه ها، مدیریت باید توازنی میان ارتباط و قابلیت اطمینان را دنبال کند. این چارچوب برای تعدادی از مدلهای حسابداری قابل اجرا است و راهنمایی در تهیه و ارائه صورتهای مالی ساخته شده تحت مدل انتخاب شده ارائه می دهد. در حال حاضر، هیئت IASC قصد ندارد یک مدل خاص را به جز در شرایط استثنایی، مثلا برای کسانی که گزارشات در ارز از یک اقتصاد تورمی را دارند گزارش دهند. با این وجود، این قصد با توجه به پیشرفت های جهانی بررسی خواهد شد.
مقررات مورد نیاز:
مقررات صورتهای مالیIFRS عبارتند از (IAS1.8) بیانیه ای از صورت وضعیت مالی اعلامیه جداگانه درآمد جامع شامل یک گزارش درآمد و جداگانه بیانیه ای از درآمد جامع که سود و زیان را در گزارش سود به کل درآمد جامع تقسیم می کند بیانیه تغییرات سهام (SOCE) یک بیانیه پول نقد یا بیانیه ای از جریان های نقدی، شامل خلاصه ای از سیاست های حسابداری قابل توجه است.

پربازدیدترین مقالات سافت گزین