سافت گزین

انتخاب نرم افزار را ساده کرده ایم

با توجه به لزوم پایداری بالای سیستم‌ها در سامانه‌های CRM به ویژه در سازمان‌هایی که اهمیت این پایداری دوچندان می‌شود و همچنین در راستای پاسخگویی به نیازهای آنها، مقوله Clustering در این مقاله ارائه گردیده است. 

امروزه پیچیدگی و اهمیت داده‌ها باعث شده است تا پایداری و در دسترس بودن سرورها از اهمیت زیادی برخوردار باشد. میزان حساسیت در کارکرد بسیاری از سازمان‌ها و صنایع موجب می‌شود که آنها نتوانند حتی یک لحظه، عدم دسترس‌پذیری سامانه خود را تحمل نمایند، به همین خاطر می‌بایست سازوکاری ایجاد گردد که با کمترین میزان در دسترس نبودن سامانه‌هایشان، مواجه شوند. از طرفی به دلیل وابستگی مستقیم این موضوع به سخت افزار و نرم افزار، چاره‌ای جز پیش‌بینی از قبل این موارد و یافتن سازوکاری برای موارد استثناء وجود ندارد.

خوشه بندی یا کلاسترینگ (Clustering) راهکاری برای برطرف نمودن این موارد و بالابردن ضریب اطمینان از آنلاین بودن سرورهاست. به نحوی که وقتی درخواستی به مجموعه کلاستر شده ارسال می‌شود چنانچه اولین سرور مشخص شده نتواند به درخواست پاسخ دهد (به هر دلیلی) این درخواست به سرور بعدی که در دسترس است ارجاع داده می‌شود. (به این روند اصطلاحا Failover Clustering گفته می‌شود) در نتیجه در صورت بروز هرگونه خطا، کارهای در حال انجام از بین نرفته و سیستم‌های کاربران همچنان به کار خود ادامه خواهند داد. لازم به ذکر است جابجایی بین گره‌ها (Nodes) برای کاربران محسوس نخواهد بود. هر کدام از این سرورها به عنوان یک Node در کلاستر شناخته می‌شوند.

چنانچه همه سرورها بدون هیچ مشکلی به درخواست‌ها پاسخ دهند، بار پردازش آنها بین سرورهای موجود توزیع خواهد شد که موجب توزیع متعادل بار بین سرورها (Load Balancing) می‌شود.

هنگامی که سرور خارج شده از سرویس، مجددا وارد عملیات شود، باقی سرورها آگاه می‌شوند و روند عادی دوباره ادامه خواهد یافت که به این عمل، Failback گفته می‌شود.

پیش نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری:

  •         یکسان بودن تمامی سرورهای در نظر گرفته شده از لحاظ سخت افزاری

  •         برخورداری تمامی سرورها از سیستم عامل Windows Server

  •         استفاده از SAN به عنوان storage مشترک

  •         تحت دامنه بودن تمامی سرورها

  •         وجود حداقل دو عدد سرور فیزیکی به همراه کارت‌های شبکه مورد نیاز

ویژگی‌ها و مزایای خدمت Clustering:

1- افزایش ضریب اطمینان دسترسی در لحظه به سیستم

2- توزیع بار سیستمی به صورت متوازن روی سرورها

3- کاهش قابل توجه احتمال عدم پاسخگویی سیستمی به درخواست‌ها

4- افزایش انعطاف‌پذیری

5- بهبود عملکرد شبکه

6- پیکربندی و مدیریت آسان

 

پربازدیدترین مقالات سافت گزین