سافت گزین

انتخاب نرم افزار را ساده کرده ایم

رشد ارگانیک کسب و کار

راه اندازی کسب و کار شخصی می تواند کاری سخت، هزینه بر و زمانبر باشد. اما حتی بعد از این که بیزبینس شما راه افتاد باز هم کار تمام نشده است. شما باید مطمئن شوید آیا این کسب و کار توانایی رشد کردن دارد؟

در حالی که برخی از صاحبان کسب و کارهای کوچک ممکن است علاقه مند به رشد سریع کسب و کار جدید خود باشند، بسیاری به رشد آرام و مداوم اعتقاد دارند. رشد ارگانیک ریسک خیلی کمتری دارد و می تواند با سرعتی قابل قبول که پاسخگوی کار شماست جذب مشتریان جدید و توسعه محصول را انجام دهد.

با این فرض، در ادامه چند پیشنهاد می دهیم که چطور بتوانید کسب و کارتان را به روش کاملا ارگانیک توسعه دهید:

 

۱-روی وب سایت خود سرمایه گذاری کنید

در دنیای دیجیتال زندگی می کنیم. پس بیزینس شما باید بتواند خودش را با خواسته های مشتری امروزی تطبیق دهد و این یعنی یک وب سایت همیشه در دسترس با رابط کاربری آسان و جذاب.

برای بسیاری از مشتریان احتمالی، وب سایت شما اولین تجربه ای است که با کسب و کار و برند شما دارند. پس می ارزد که وقت فوق العاده ای صرف کنید تا مطمئن شوید وب سایت شما بهترین تبلیغ ممکن برای شما است.

موقع ایجاد یا ویرایش وب سایتتان همزمان به نوع داده هایی که جمع آوری می کنید یا ابزارهای پرداختی که استفاده می کنید فکر کنید. مثلا، داشتن یه بانک اطلاعاتی از اطلاعات کلیدی مشتریان یا یک سیستم پرداخت آنلاین می تواند برای کسب و کار شما ایجاد ارزش کند.

یکی دیگر از جنبه های مهم سایت شما بهینه سازی برای موتورهای جستجو است. هرچه رتبه شما در نتایج جستجو بالاتر باشد مشتریان بیشتری به دست می آورید.

 

۲-استفاده از شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی یک راه مقرون به صرفه برای رشد کسب و کارهای کوچک هستند، به شرطی که درست از آنها استفاده کنید.

اول مطمئن شوید مخاطبان هدف شما کدام شبکه های اجتماعی را بیشتر استفاده می کنند ، سپس برای حضور در آنها تصمیم گیری کنید.

حواستان باشد مشتریان احتمالی را با توییت ها یا پست های تبلیغاتی بمباران نکنید.

باید محتوایتان متنوع باشد مثلا بتوانید داستان ها و اخبار مربوط به صنعت خود که برای مشتریان جذاب است را برجسته کنید. با این روش می توانید تجربه های خوب برای مشتریان ارائه دهید.

 

۳-رویدادهایی برای معرفی کسب و کارتان برگزار کنید

رویدادها می توانند راهی عالی برای اثرگذاری و جذب مشتریان جدید باشند.

نوع رویدادی که باید برگزار کنید، وابسته به کسب و کار شما است. ایونت هایی مانند کارگاه ها و سمینارها می تواند به شما در دستیابی به مشتریان جدید کمک کند و حتی درآمد کمی برای کسب و کارتان ایجاد کند.

علاوه بر این، رویدادها باعث افزایش شناخت و آگاهی از برند شما می شود و فرصت فوق العاده ای است تا نام شما در جمع های جدید مطرح شود.

 

 ۴-رقبای خود را بشناسید

صرف نظر از اینکه چه محصول یا خدمتی را می فروشید، مهم است که رقبای خود را بشناسید و بفهمید چه امتیاز منحصر به فردی به مشتریانشان می دهند.

اگر می خواهید کسب و کارتان رشد کند و رقبا را پشت سر بگذارید باید چیزی داشته باشید که شما را در این بازار شلوغ متمایز کند. مثل یک محصول منحصر به فرد، خدمات عالی به مشتریان یا حضور قوی آنلاین.

 

۵-شبکه، شبکه، شبکه

نیاز نیست هر روز چندین ساعت را صرف شبکه سازی برای رشد کسب و کارتان کنید. با این حال بهتر است هر هفته زمانی را برای افزایش ارتباط با همکاران خود در صنعتتان بگذرانید یا بررسی کنید چه رویدادهای مهمی در پیش است که می توانید در آنها شرکت کنید.

با این کار شما به مشتریان بالقوه، سرمایه گذاران و منتورها دسترسی پیدا می کنید. شبکه سازی همچنین می تواند فرصتی برای یادگیری نکته ها و ترفندها از سایر صاحبان کسب و کارها برای شما ایجاد کند.

 

۶-به یک دوست مراجعه کنید

یکی از ارزانترین و سریعترین راه های رشد کسب و کارتان، استفاده از یک برنامه ارجاع (ریفرال) است.

وقتی شما به مشتری پیشنهاد می دهید که در ازای معرفی یک دوست ، در خرید بعدی از تخفیف برخوردار می شود یک انگیزه قوی در او ایجاد می کنید.

با این روش، با هزینه بسیار کم مشتریان بالقوه ای را جذب می کنید که قبلا از یک دوست درباره شما چیزهای خوبی شنیده اند و این یعنی پیروزی!

 

 ۷-به ایونت های صنعت خود توجه کنید

رویدادهای مربوط به صنعت خودتان، جاده دیگری برای حرکت در مسیر رشد کسب و کارتان است. حتی اگر فقط یک یا دوبار در سال به این رویدادها بروید باعث می شود در حوزه کاری خودتان بروز شوید و پتانسیل های جدید برای مشارکت و همکاری پیدا کنید.

اگر به شما فرصتی برای سخنرانی در یک رویداد داده می شود قبول کنید. این فرصت برند شما را بیش از پیش معرفی می کند و شما را به عنوان خبره این صنعت می شناساند.

 

۸-کانال های فروش خود را بررسی مجدد کنید

هر صاحب کسب و کار که به دنبال رشد ارگانیک است، باید کانال های فروش فعلی را بررسی و راه های جدید برای فروش کالا و خدمات به مشتریان را شناسایی کند. مثلا، اگر شما هنوز هیچ یک از کالاها یا خدماتتان را به صورت آنلاین نمی فروشید شاید وقت آن رسیده که یک پلت فرم فروش در وب ساییتان راه اندازی کنید.

به همین ترتیب پیشنهادات فعلی به مشتریان را بررسی کنید و بیینید آیا محصول جدیدی می توانید ارائه کنید تا مشتریان بیشتری جذب کند یا باعث فروش مجدد به مشتریان فعلی شود؟

همین طور که تصمیم می گیرید کانال های فروشتان را گسترش دهید نگاهی هم به رقبا داشته باشید و ببینید چطور محصولاتشان را می فروشند.

 

۹-از سرمایه گذاری مجدد نترسید

اینکه از سود شرکتتان دوباره سرمایه گذاری کنید روش معقولی برای رشد ارگانیک کسب و کارتان است. چون نیاز به سرمایه گذار خارجی برای تأمین مالی را کاهش دهد. همچنین پول بیشتری برای توسعه بخش های کلیدی کسب و کار شما فراهم می کند.

 

۱۰-یک تیم درست بسازید

همین طور که کسب و کار شما رشد می کند استخدام نیروهای بیشتر برای پاسخگویی به درخواست محصول و خدمات اجتناب ناپذیر است. وقتی زمان آمدن نیروهای جدید می شود در هر زمان جز یک یا دو نفر را استخدام نکنید. چون استخدام تعداد بیشتر کارکنان بدون پیش بینی دقیق میزان رشد و اضافه شدن افرادی که با یکدیگر هماهنگ نیستند می تواند ناگهان هزینه های شما را به شدت افزایش دهد.

استخدام افراد درست که مهارت های مورد نیاز شما را دارند این اطمینان را به وجود می آورد که کارکنان جدید به کسب و کار شما متعهد هستند و بیش از حد انتظار از برنامه های شرکت حمایت می کنند.

 

دلتان می خواهد کسب و کارتان چگونه رشد کند؟

نکته مهمی که باید یادآوری کنم این است که هر کسب و کاری شرایط منحصر به فرد خودش را دارد. پس از بین پیشنهادات بالا چندتایی را امتحان کنید و روشی که بهترین نتیجه را روی کسب و کار شما دارد انتخاب کنید.

 

رزیتا مرادی- مدیرعامل بامداد

پربازدیدترین مقالات سافت گزین