سافت گزین

انتخاب نرم افزار را ساده کرده ایم

فروش و بازاریابی محصولات نرم‌افزاری بعنوان یک علم، هنر و مهارت نیازمند استراتژی و برنامه‌ریزی است. اتخاذ یک استراتژی بازاریابی قوی برای شرکت‌های نرم‌افزاری خیلی آسان به نظر نمی‌رسد. در بازار رقابتی مدرن امروز که بسیاری از فناوری‌های جدید در آن وجود دارد و رقابت برای بهتر بودن در آن ادامه دارد، فروشندگان محصولات نرم‌افزاری باید محصولات و خدمات خود را به‌گونه‌ای بسیار واضح ارائه کنند. شما برای اینکه بتوانید در چنین بازاری باقی بمانید و مراحل بعدی را طی کنید به یک طرح و استراتژی بازاریابی ویژه برند تجاری خودتان نیاز دارید تا به کمک آن بتوانید محصول یا محصولات خود را معرفی و ارائه کنید.

 

۸ گام برای ایجاد یک طرح و استراتژی جهت بازاریابی محصولات نرم‌افزاری

یک طرح و استراتژی بازاریابی خوب برای شرکت‌های نرم‌افزاری نیازمند یک رویکرد چند جانبه است که توسط یک تیم با تجربه و با استعداد پشتیبانی شود. این مورد می‌تواند توجه ویژه دیگران را به شرکت و محصولات شما جلب کند.
برای اینکه یک شرکت بتواند به جایگاه ویژه‌ای در ذهن مشتریان و در بازار کار دست یابد لازم است که یک استراتژی بازاریابی هدفمند و مشخص برای محصول خود داشته باشد تا بتواند بوسیله آن خود را بعنوان یک برند معتبر مطرح کند. این استراتژی باید موارد زیر را نیز در نظر گرفته و شامل شود.

 

۱- در ابتدا شما باید در رابطه با برند و نام تجاری خود بگویید

از بزرگترین اشتباهاتی که بسیاری از شرکت‌های دنیای تکنولوژی، می‌کنند این است که برای معرفی نام تجاری خود و همچنین در روابط و ارتباطات بیش از حد از اصطلاحات و عبارات تخصصی استفاده می‌کنند. در صورتیکه شما باید در رابطه با نرم‌افزارتان و آن چیزی از محصول و برند شما که نیاز را برطرف می‌کند توضیح دهید. فراموش نکنید که این امر به توانمندی هر چه بیشتر طرح و استراتژی شما کمک می‌کند. توضیح دهید که نرم‌افزار شما چگونه کسب‌وکارها را بهبود می‌بخشد. همچنین این محصول چه ویژگی‌هایی دارد که آن را از سایر محصولات موجود در بازار متمایز می‌کند و سبب میشود برند شما به عنوان یک برند معتبر در بازار مطرح شود. سعی کنید در مجامع عمومی و بحث‌های گسترده، خود را به یک رهبر فکری در حوزه کاریتان تبدیل کنید.

 

۲- خریداران محصول (مخاطبان) خود را بشناسید

در حوزه نرم‌افزار، مسیر خریدار همیشه واضح نیست (به ویژه برای شرکت‌هایی با تجارت B2B). زیرا کاربر به تنهایی تصمیم گیرنده نهایی نیست. یک طرح و استراتژی بازاریابی محصولات نرم‌افزاری برای شرکت‌های نرم‌افزاری باید خریداران، کاربران و حتی عواملی که روی تصمیم‌گیری‌ها برای خرید محصول تاثیر دارد را شامل شود. شما باید بطور دقیق متقاضیان و مشتریان خود را در نظر داشته باشید تا در نهایت مطمئن شوید به افرادی که تصمیم گیرنده نهایی برای خرید محصول شما هستند می‌رسید.

 

۳- در طولانی مدت در شبکه های اجتماعی سرمایه‌گذاری کنید

شما باید برای استراتژی بازاریابی اجتماعی خود، پول و زمان صرف کنید. اگرچه بسیاری از شرکت‌ها برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی خود از کارآموزان پاره وقت استفاده می‌کنند، اما شما از یک متخصص باتجربه و مستعد که توانایی مدیریت برندتان در شبکه‌های اجتماعی را دارد، استفاده کنید. تلاش کنید انواع محتوا مانند فیلم، عکس، متن و ویدیو را به اشتراک بگذارید. ویدیوهای تبلیغاتی طنز و موشن گرافیک‌ها تاثیر بالایی در جذب مخاطب دارند. نمونه‌ای از ویدیوی طنز جهت بیان کارایی و قابلیت‌های نرم‌افزار اتوماسیون اداری و فرایندهای فراگستر را می‌توانید در زیر مشاهده کنید.

 

۴- بطور پیوسته و مداوم بر روی سئو و بهینه‌سازی سایت خود کار کنید

داشتن یک وب سایت که رتبه‌ای در صفحه اول موتورهای جستجو داشته باشد مانند یک بیلبورد در شلوغ‌ترین نقطه شهر عمل خواهد کرد. همانند شبکه‌های اجتماعی، بهینه‌سازی سایت نیز یک کار ساده و سریع نیست. بطور تدریجی و با گذشت زمان، حضور شما در شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی به عنوان یک برند مطرح دیده میشود. وب سایت شما باید به یک منبع اطلاعاتی معتبر در صنعت کاریتان تبدیل شود. در بازاریابی محصولات نرم‌افزاری دیجیتال مارکتینگ را فراموش نکنید.

 

۵- به کاربران خود یک نسخه دمو از نرم‌افزار را ارائه دهید

یکی از بهترین راه‌ها برای بازاریابی محصولات نرم‌افزاری و عرضه‌کنندگان حوزه نرم‌افزار در جلب نظر مدیران کسب‌و‌کارها، ارائه یک نسخه اولیه به مدیران است تا به آنها نشان دهند که این محصول در حوزه کسب و کار آنها چه کاری می‌تواند انجام دهد و با این کار به‌راحتی می‌توانند مشتریان خود را با امکانات و ویژگی‌های نرم‌افزار آشنا کنند. شما با این کار ریسک خرید را کاهش داده و به مشتریان خود نشان می‌دهید که محصول قابل اعتمادی دارید.

 

۶- مناسب زمان حرکت کنید

محصولات نرم‌افزاری نیاز دارند مناسب عمرشان رفتار کنند. انتخاب ویژگی‌هایی برای نرم‌افزارتان که قرار است در نسخه بعدی آن گنجانده شود در فروش و بازاریابی شما بسیار موثر خواهد بود. نرم‌افزار باید در عین داشتن امکانات نو و هیجان انگیز، با فناوری روز پیش رفته، برای همه ملموس بوده و در عین حال کارایی بسیاری برای کسب‌وکارها داشته باشد. به این منظور می‌توانید از کاربران نرم‌افزار خود نیز کمک بگیرید.بهره‌گیری از تجربه کاربری میتواند در طراحی و تولید برنامه‌ای کاربردی بسیار اثرگذار باشد.

 

۷- اجازه دهید مشتریان بازاریاب شما باشند

مسلما اگر کسی نرم‌افزاری را خریده و از آن استفاده کرده باشد؛ سپس به دوستان و آشنایان خود پیشنهاد دهد؛ امری بسیار مهم و قابل اعتمادتر از دیگر موارد خواهد بود. بر همین اساس امروزه موج جدیدی از کامنت‌های کاربران که به user generated content معروف شده محتوای با ارزشی برای صاحبان صنایع بشمار میرود. در همین راستا امروزه سیستم‌های همکاری در فروش و اعطای نمایندگی بیش از پیش در میان شرکت‌ها رواج یافته است. شما می‌توانید با اعطای نمایندگی، در ازای معرفی، مشتریان خود را در سود حاصل از فروش نرم‌افزارتان شریک کنید.

 

 

۸- خدمات پس از فروش

به جرات می‌توان گفت یکی از مهمترین عوامل ماندگاری در بازار که تاثیر مستقیم در افزایش فروش نیز دارد؛ ارائه خدمات پس از فروش و پشتیبانی خوب به مشتریان است. شما می‌توانید رضایت‌نامه مشتریان خود را در سایت و شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و در این زمینه اقدام به اخذ مدارکی نظیر گواهینامه و تندیس حمایت از حقوق مصرف کنندگان کنید. این گواهینامه‌ها سبب میگردد استاندارهای لازم جهت خدمات پس از فروش خوب را بیش از پیش در شرکت خود برقرار کرده و اعتماد مشتریان را جلب کنید.

 

منبع مطلب: مهندسی پژوهشی فراگستر

پربازدیدترین مقالات سافت گزین