سافت گزین

انتخاب نرم افزار را ساده کرده ایم

بارها مشاهده شده که بسیاری از حسابداران با وجود اینکه سابقه‌ی فعالیت بالایی داشته و به اصطلاح رزومه قوی دارند، اما در آزمون‌های استخدامی قبول نمی‌شوند. می‌توان گفت در شرایطی که پیدا کردن یک شغل مناسب یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های تمام افراد به‌ ویژه حسابداران است، رزومه نویسی درست، کلید موفقیت در آزمون‌ها و مصاحبه‌های استخدامی به حساب می‌آید. شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب‌وکارهایی که به دنبال استخدام افرادی به عنوان حسابدار هستند، قبل از هر چیز به رزومه‌ی افراد توجه می‌کنند و افرادی که رزومه‌ی قوی نداشته باشند، از گردونه‌ی رقابت‌های استخدامی به کنار گذاشته می‌شوند؛ اما داشتن یک رزومه‌ی قوی تنها کافی نیست؛ بلکه بیان درست رزومه یا رزومه‌نویسی اهمیت زیادی دارد و شاید بتوان گفت که حتی از خود رزومه نیز مهم‌تر است! از آنجایی که عده‌ی زیادی از حسابداران از میزان اهمیت رزومه نویسی و چگونگی تنظیم رزومه به صورت اصولی آگاهی ندارند، در این مقاله تصمیم گرفتیم به این موضوع پرداخته و نکاتی را درباره‌ی رزومه‌نویسی حرفه‌ای برای حسابداران توضیح دهیم.

 

  • رزومه چیست؟

رزومه دربردارنده‌ی سابقه‌ی کاری یک فرد است که معمولاً در قالب متنی به صورت یک فایل چند صفحه‌ای در نرم‌افزار Word تنظیم می‌گردد. سازمان‌ها و نهادهایی که قصد استخدام نیروهای جدید را دارند، باید بتوانند قبل از هر چیز ذهنیتی از فرد متقاضی شغل داشته باشند و رزومه در حقیقت این ذهنیت را به آن‌ها منتقل می‌کند. رزومه از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود که شامل مشخصات فردی، سوابق کاری، سوابق تحصیلی، فعالیت‌ها، علاقه‌مندی‌ها و مهارت‌ها هستند و فرد با تکمیل اطلاعات مربوط به هرکدام از این عنوان‌ها امکان شناخت بیشتر نسبت به خود را برای نهادهای استخدام‌کننده فراهم می‌آورد. معمولاً در آگهی‌های استخدامی اولین چیزی که از حسابداران متقاضی شغل خواسته می‌شود، ارسال رزومه است؛ به همین خاطر اگر حسابداران بتوانند رزومه نویسی را به صورت حرفه‌ای یاد بگیرند، احتمال آن که بتوانند در مدت کوتاهی به استخدام شرکت‌ها و سازمان‌ها درآیند، بسیار زیاد است.

 

  • رزومه نویسی یعنی چه؟

شاید در ابتدا تصور کنید که پاسخ به این سؤال ساده است و رزومه نویسی به معنای نوشتن رزومه است! اگرچه تصور شما درست است اما باید بگوییم که رزومه نویسی تنها به معنای نگارش رزومه نیست و فراتر از نوشتن ساده‌ی یک متن است؛ در حقیقت وقتی از رزومه نویسی صحبت می‌کنیم، منظورمان نوشتن رزومه بر اساس اصول و استانداردهای رزومه نویسی است که در سراسر جهان مورد توجه کارفرمایان قرار دارد. در ادامه به برخی اصول رزومه نویسی اشاره خواهیم کرد.

 

 

 در نوشتن رزومه حسابداری به چه نکاتی باید توجه کرد؟

 • شفافیت داشته باشید
حسابداری یک شغل معمولی نیست و از حساسیت‌های زیادی برخوردار است؛ کسی که قرار است به عنوان یک حسابدار در جایی مشغول به کار شود، در حقیقت به تمام اطلاعات مالی دسترسی دارد و از این نظر باید از نظر کارفرمایان صلاحیت حفاظت از این اطلاعات محرمانه را داشته باشد و از آن‌ها هیچ‌گونه سوء استفاده‌ای نکند. به همین خاطر یکی از نکات مهم در رزومه نویسی آن است که سوابق کاری خود را با دقت و با ذکر جزییات بنویسید؛ شما نباید برای ذکر سوابق شغلی خود تنها به ذکر نام شرکت‌های قبلی اکتفا کنید؛ شفافیت اطلاعات شما برای کارفرمایان بسیار مهم است و به میزانی که با آن‌ها روراست باشید، آن‌ها نیز بیشتر می‌توانند به شما به عنوان یک حسابدار اعتماد کنند.

• مختصر و مفید بنویسید
یکی از اشتباهات بزرگ بسیاری از حسابداران و افراد دیگر آن است که خیال می‌کنند هرچه رزومه نویسی را به صورت مفصل‌تر و طولانی‌تر انجام دهند، از شانس بیشتری برای استخدام برخوردار خواهند بود! باید بدانید که کارفرمایان ممکن است در روز صدها رزومه را بررسی کنند و به همین خاطر آن‌ها فرصت ندارند تا برای رزومه‌ها زمان زیادی را صرف کنند؛ بلکه با یک نگاه کلی می‌خواهند به اطلاعات پی ببرند و شما باید این امکان را برای آن‌ها فراهم کنید. جالب است بدانید که بسیاری از کارفرمایان با همان نگاه اول در صورتی که ببینند متن رزومه‌ی فرد طولانی و زیاد است، آن را کنار می‌گذارند! بنابراین تا حد امکان اطلاعات خود را در رزومه نویسی به صورت مختصر و مفید بنویسید.

رزومه نویسی تنها به معنای نگارش رزومه نیست و فراتر از نوشتن ساده یک متن است؛ در حقیقت وقتی از رزومه نویسی صحبت می‌کنیم، منظورمان نوشتن رزومه بر اساس اصول و استانداردهای رزومه نویسی است که در سراسر جهان مورد توجه کارفرمایان قرار دارد.

• مهارت‌های خود را ذکر کنید
اگرچه شما یک حسابدار هستید اما ممکن است مهارت‌های غیرمرتبط دیگری نیز داشته باشید که به کار کارفرمایان بیاید؛ این مسئله به شدت مورد علاقه‌ی کارفرمایان است و آن‌ها تمایل دارند حسابدارانی را استخدام کنند که چیزهایی بیشتر از حسابداری بلد هستند؛ بنابراین تا حد امکان سعی کنید مهارت‌هایی را که احتمال می‌دهید به درد کارفرما می‌خورد، در رزومه خود ذکر کنید.

• کامپیوتر و زبان را فراموش نکنید
اگر یک یا چند نرم‌افزار حسابداری بلدید، حتماً در رزومه‌ی خود آن‌ها را ذکر کرده و بر روی آن‌ها تمرکز کنید! این کار کارفرمایان را بسیار خوشحال خواهد کرد. دنیای امروز دنیای دیجیتال است و اگر شما بتوانید خود را فردی به روز نشان دهید، قطعاً در مدت‌زمانی کوتاه استخدام خواهید شد. زبان انگلیسی و سایر زبان‌ها نیز می‌توانند نقاط قوت شما محسوب شوند؛ بنابراین در هنگام رزومه نویسی آن‌ها را نیز فراموش نکنید.

 

 

رزومه نویسی را دست کم نگیرید!
یک تصور نادرست که در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد، آن است که کارکرد رزومه صرفاً انتقال اطلاعات است؛ این در حالی است که تجربه نشان داده بسیاری از کارفرمایان صرفاً با یک نگاه کلی به ساختار رزومه و ظاهر آن متقاضیان شغل را قبول یا رد می‌کنند! این نکته شاید عجیب باشد اما باید بدانید که آن‌ها هم دلایل خاص خود را از این کار دارند. این دسته از کارفرمایان معتقدند حسابدارانی که حرفه‌ای هستند، حتماً با فنون رزومه نویسی آشنا هستند و به همین خاطر آن دسته از حسابدارانی را که رزومه‌شان را به صورت غیررسمی و یا با عدم رعایت ساختارهای پذیرفته ‌شده نگارش می‌کنند، رد می‌کنند. بنابراین این احتمال وجود دارد که حتی اگر رزومه قوی نداشته باشید، با یاد گرفتن اصول رزومه نویسی حرفه‌ای شانس خود را در پذیرش آزمون‌های استخدامی افزایش دهید.

منبع مطلب: شرکت حسابداری بیلان برتر

پربازدیدترین مقالات سافت گزین