سافت گزین

انتخاب نرم افزار را ساده کرده ایم

امروزه صاحبان کسب‌وکارهای با مجموعه کوچک یا متوسط با شرایط اقتصادی سختی در بازار مواجه شده‌اند.

بحران اقتصادی، شرایط تحریم و بن‌بست‌های موجود، وضعیت مالی را در بسیاری از این کسب و کارها تضعیف کرده است. گرچه این دسته از کسب‌وکارها از فناوری‌ و توانایی‌های بالقوه و ارزشمندی برخوردارند، اما در تمایز بخشیدن به محصولات و بالابردن سرعت رشد شخصیتی و هویتی محصولات خود در بازار با محدودیت‌های متعددی مواجه هستند. محدودیت‌های ناشی از کمبود منابع مالی، انسانی، فنی بعنوان یکی از مهمترین مشکلات و چالش‌های کنونی در این شرکت‌ها مطرح شده است.

اینگونه شرکت‌ها برای بقاء و رشد خود باید با شرکا و شرکت‌های بیرونی با برندهای معتبر همکاری کنند تا بتوانند منابع درآمدی جدید بدست آورند و به موقعیت سودآوری در چشم‌انداز رقابتی برسند.

نوآوری باز چیست؟

«نوآوری باز» اصطلاحی است که توسط هنری چسبرو (Henry William Chesbrough) مطرح گردید، هرچند که این ایده و بحث به دهه ۱۹۶۰ برمی‌گردد.

نوآوری درگذشته وابسته به منابع فکری درون سازمانی و تلاش برای توسعه و تجاری‌سازی آنها در درون سازمان بوده است. امروزه پارادایم نوآوری باز ، شرکت‌ها را دعوت می‌کند تا در کسب‌وکارهای خود، از ایده‌ها، فناوری‌ها و همکاری‌های شبکه‌ای با شرکای بیرونی بیشتر بهره ببرند. درواقع در این نوآوری منابع اطلاعاتی میان فعالان کسب‌وکار و شرکت‌ها مبادله می‌شود.

چرا نوآوری باز در شرکت های کوچک و متوسط 

شرکت‌ها شرایط محیطی پرتنش و پر رقابتی را تجریه میکنند، طول عمر محصولات کوتاه‌تر و تقاضا برای محصولات و خدمات از طرف مشتریان و متقاضیان، افزایش یافته است. از این رو نوآوری و ارائه راهکاری جدید ضرورتی حیاتی برای بقای شرکت‌ها است.

نوآوری باز، مفهومی جدید که با تاکید بر همکاری میان شرکت‌ها و بهره‌برداری مشترک آنها از منافع همکاری، راه‌حل مناسبی برای حل مسائل، مشکلات و چالش‌های شرکت‌های کوچک به شمار می‌آید.

شرکت‌های کوچک و متوسط بستر مناسبی برای نوآوری به شمار می‌آیند. این نوع شرکت‌ها به واسطه کوچکی و چابکی‌شان از مزیت‌هایی همچون انعطاف‌پذیری و سرعت در تصمیم‌گیری برخوردارند.

شرکت‌های کوچک و متوسط (small and medium-sized enterprises) در اقدامات و رویه‌های نوآوری باز، به دلیل ماهیت انعطاف پذیر، با شرکت‌های بزرگ تفاوت‌های اساسی دارند. آنها می‌توانند از مزایای کوچک بودنشان در همکاری و مشارکت با شرکای تجاری متقاضی همکاری استفاده کنند و به سرعت با تکیه بر توانایی‌های فنون مذاکره، تخصص و دانش نیروی انسانی، در بازار هدف رشد کرده و کسب درآمد داشته باشند. و به سرعت از سایر رقبای خود در بازار هدف سبقت بگیرند.

مزیت‌های نوآوری باز برای شرکت‌های فعال

  • ورود سریع به بازار هدف و توسعه سریعتر کسب‌وکار
  • کاهش هزینه‌های ارزش افزوده
  • افزایش کیفیت محصولات و خدمات
  • کسب سود بیشتر از طریق همکاری با برندهای معتبر
  • افزایش دانش و دسترسی به منابع دانشی بیشتر
  • افزایش پتانسیل‌های دسترسی به جایگاه‌های برتر در بازار رقابتی

ولیکن در این میان، از برترین مزایا برای شرکت‌های کوچک، “ورود سریع آنها به بازارهای جدید” را میتوان مطرح نمود. شرکت‌های کوچک به راحتی می‌توانند از طریق همکاری و مشارکت با شرکت‌های باتجربه به کانال‌های ارتباطی و توزیعی جدید دسترسی پیدا کنند. با فراگیری مهارت‌ها و تکنولوژی‌های جدید، دانش خود را با نیازهای بازار مطابقت دهند تا در برابر تغییرات سریع شرایط بازار انعطاف‌پذیرتر باشند.

نوآوری باز،پتانسیلی برای بازاریابی شبکه‌ای

یکی از اصلی‌ترین مزایای نوآوری بازبرای شرکت‌ها، بهبود شرایط معرفی به بازار و آسان‌تر کردن معرفی یک محصول جدید به بازار و مصرف‌کنندگان است. مشارکت در درآمد یا سود، ایجاد پارنتر معتبر در بازار می‌تواند یک انگیزه‌ی بسیار خوب برای شرکت‌های بزرگتری که می‌خواهند در توسعه یا فروش محصول خود ایده‌پردازی کرده و با کسب و کارهای کوچک همکاری کنند.

چهره‌ی دیگری از نوآوری باز 

با گسترش ابزارهای فناوری و ارتباطات، قدرت و دانش مشتریان در خصوص محصولات و نرم‌افزارها افزایش یافته است، بنابراین دیگر نمی‌توان به‌راحتی در میان مشتریان ظاهر شد.  خلاقیت، ایده‌پردازی، برنامه‌ریزی، گسترش روابط شبکه‌ای، مشارکت‌های جدید، تنها راه افزایش آگاهی از برند و دیده شدن در شرایط کنونی بازارهای رقابتی می‌باشد.

رویکرد نوآوریی بازاریابی یکی از مؤلفه‌های مهم در تعیین استراتژی رقابتی کسب‌وکارها است. شبکه‌سازی از مهمترین راهبردهای توسعه فناوری و نوآوری برای بهبود رقابت‌پذیری سازمان‌ها در محیط پررقابت است. بسیاری از شرکت‌های کوچک برای توسعه و تجاری‌سازی فناوری خود نیازمند همکاری با شرکت‌های بزرگ هستند.

همکاری در فروش محصول یا همان بازاریابی مشارکتی که مشتریان را تشویق به همیاری در فعالیت‌های بازاریابی می‌کند. اگر این کار به شیوه صحیح انجام شود، فرصتی برای شروع همکاری در شبکه توسعه فروش طرفین ایجاد میشود.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله مطرح شد، شبکه‌سازی از جمله مهمترین راهبردهای توسعه فناوری و نوآوری برای بهبود رقابت‌پذیری سازمان‌ها در محیط پررقابت دنیای امروز است. شرکت‌های کوچک از دانش و مهارت شرکت‌های بزرگتر، در جریان نوآوری استفاده می‌کنند و با مشارکت‌ها و شبکه‌سازی‌های خود، به کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمد، افزایش دانش، دستیابی به جایگاه بالاتر در بازار رقابتی دست خواهند یافت.

گسترش کسب و کار خود با بهره‌برداری از مشارکتی نو در فراگستر 

فراگستر بعنوان یکی از شرکت‌های برتر، دانش بنیان و نوآور در حوزه اتوماسیون اداری و فرآیندها– محصول برگزیده فاب در سال ۹۶- با ارائه طرح پیشنهادی ویژه آمادگی خود را برای شروع مشارکتی نو با شرکت‌های کوچک و متوسط اعلام می‌دارد. اگر میخواهید مشمول شرایط ویژه طرح همکاری در فروش فراگستر شوید؛ تا ۱۰ شهریور ۹۷ با تکمیل فرم زیر آمادگی خود را اعلام دارید.

 فرم درخواست نمایندگی حقیقی/حقوقی 

 

منبع مطلب: مهندسی پژوهشی فراگستر

پربازدیدترین مقالات سافت گزین