سافت گزین

انتخاب نرم افزار را ساده کرده ایم

در سازمان‏ های تولیدی، تبدیل مواد به محصولات، یک فرایند مداوم و پیوسته است و هرگونه توقفی در این فرایند هزینه‌‏های سربار تولید و بهای تمام شده محصولات را افزایش ‏می‏‌دهد و در صورت تداوم این وضعیت، توان رقابت را از شرکت تولیدی ‏می‏گیرد.
برای آن که یک سازمان تولیدی بتواند از تمام امکانات و منابع خود به درستی و در لحظه مناسب استفاده کند نیازمند ‏برنامه‏ ریزی دقیق منابع خود است.

منابع سازمان تولیدی به‌طور اختصار 6M  نامیده ‏می‏شوند که عبارت است از:

  1. مواد اولیه Material
  2. ماشین­آلات تولیدی Machinery
  3. نیروی انسانی Man Power              
  4. قالب­‏های تولیدی Mold           
  5. نگهداری و تعمیرات Maintenance       
  6. پول Money        

برنامه ‏ریزی مناسب برنامه‌ای است که حداقل سه M از شش M  فوق را پشتیبانی کند. اگر چه امروز ‏برنامه ‏ریزی در مورد پول کار بسیار دشواری است و معمولاً به دلیل پیچیده بودن، آن را از برنامه تولید خارج ‏می‏کنند؛ با این حال تعیین برنامه زمان‌بندی و توالي عمليات در برنامه‏ريزي توليد به عنوان يكي از عوامل كليدي موفقيت محسوب ‏می‏شود.
‏برنامه‏ ریزی توليد سبب جلوگيري از انباشت سرمايه در موجودی داخل خط، تقليل ضايعات، كاهش و يا حذف زمان توقف ماشين‏ آلات و تلاش براي استفاده بهتر از آن‌‏ها، پاسخ‌گویی به‌موقع به سفارش‏‏ های مشتريان و تأمین مواد اوليه و قطعات موردنیاز در موقع مناسب ‏می‏‌شود.
در این مقاله به‌طور خلاصه اهمیت برنامه‌ریزی تولید و یکپارچه بودن آن با سایر سیستم‌‏های اطلاعاتی مطرح‌ شده و در انتها به راهکار ‏برنامه‏ ریزی مناسب برای شرکت­‏ های تولیدی پرداخته ‏می‏شود.

هفت واحدی که در تنظیم  ‏برنامه‏ ریزی جامع تولید نقش دارند:
برای تهیه و تنظیم یک برنامه‌ جامع تولیدی که مهم‌ترین منابع سازمان را در برگیرد به اطلاعات گسترده‏ای نیاز است. ارتباط با فرایند‏های اصلی سازمان مانند سفارشات فروش، تأمین کالا، گردش و موجودی­‏های مواد اولیه و نیم­ساخته، تولید دستگاه­‏های تولیدی، ظرفیت خالی دستگاه­‏ های تولیدی و نیروی انسانی در دسترس، از ضروریات تهیه یک برنامه است. فرایند‏های پشتیبان مانند ‏برنامه‏ریزی نگهداری و تعمیرات و کنترل کیفی نیز بر این برنامه تاثیرگذار هستند. به‌طور معمول این اطلاعات در سراسر سازمان پراکنده هستند و این پراکندگی سبب ‏می‏شود تا ‏برنامه‏ ریزی از حیز انتفاع خارج شود. هر چه بیشتر بر یکپارچگی اطلاعات تاکید شود، آنگاه فرایند ‏برنامه‏ ریزی تولید، کارایی بیشتری خواهد داشت. بر همین اساس برای نیل به بهره‌ وری، پشتیبانی و همکاری واحدهای سازمان موردنیاز است. واحدهای تاثیرگذار در این فرایند به شرح زیر هستند:

  1. واحد برنامه‌ریزی تولید: مسئول برنامه­ریزی بوده و برای تهیه و تنظیم برنامه مناسب نیازمند داشتن ارتباط و رد و بدل اطلاعات با واحد‏های مختلف سازمان است.
  2. واحد فروش: ‏میزان سفارش دریافتی از مشتریان و پیش‌بینی ‌فروش آتی بر اساس اولویت‌‏های مشخص‌شده برای ساخت و تحویل محصولات
  3. واحد ساخت و تولید: اطلاع از تولید انجام‌شده توسط واحد‏های مختلف تولیدی برای به‌روزرسانی مقدار مواد، نیم­ساخته و محصولات
  4. واحد انبار‏ها: تحویل به‌موقع مواد و کالا‏های موردنیاز تولید و اطلاع­رسانی برای کالا‏هایی که نیاز به خرید و تأمین دارند.
  5. واحد مهندسی و ساخت: تهیه فرمول­‏ های ساخت مراحل مختلف تولید و تنظیم نمودار گردش فرایند و نمودار فرایند عملیات تولید
  6. واحد تدارکات: اطلاع دقیق از مواد و نیم­ ساخته ­های­موجود در انبار‏ها و موجودی­‏های داخل خط تولید به‌ منظور تأمین کالا متناسب با برنامه تولید.
  7. واحد نگهداری و تعمیرات: اطلاع از ‏برنامه‏ ریزی نگهداری و تعمیرات دستگاه‌های تولید و لحاظ نمودن آن در برنامه جامع تولید.

ارتباطات فوق، ضرورت تنظیم برنامه جامع و فراگیر تولید را آشکار ‏می‏سازد. عملکرد این سیستم، تأثیر زيادي بر افزایش کارایی و دسترسي به اهداف سازمان دارد. برنامه‌ريزي توليد در واقع زمان‌بندی و تعيين اولويت‌‏ های انجام كار‏ها و اختصاص بهینه منابع در زمان مناسب است. به همین دلیل مهم‌ترین ضرورت سازمان تلقی ‏می‏گردد.

چرا یکپارچگی  اطلاعات مهم است؟
ضرورت برنامه‌ریزی بر كسي پوشيده نيست و به‌طور خاص موضوع برنامه‌ریزی در فرايند توليد گاه داراي چنان مزايايي است كه در صورت عدم وجود، سازمان‌‏های توليدی را از مسير سالم رشد و ادامه حيات در محيط رقابتي منحرف ‏می‏‌سازد؛ اما در این مسیر کاستی‌‏هایی نیز وجود دارد که امکان اجرای یک برنامه‌ریزی تولید بدون رفع این کاستی‌‏ ها ‏میسر نیست. همان طور که در مطالب فوق اشاره شد؛ هماهنگی بین واحد‏های مختلف، از مهم‌ترین چالش‏ ها است. عدم هم‌افزایی اطلاعاتی بین واحد‏ها منجر به ناکا‏می ‏‏برنامه ‏ریزی تولید ‏می‏شود. مجموعه اطلاعات واحد‏ها بایستی به صورت هم ­افزا و هم­زمان بر روی بستر یک نرم‌افزار یکپارچه به چرخه حیات خود ادامه داده تا تولید محصولات به صورت ‏برنامه‌ ریزی‌ شده امکان‌پذیر شود.
بسیاری از سازمان‌‏ها، سیستم برنامه‌ریزی تولید دارند ولی این سیستم به معنای داشتن یک سیستم یکپارچه نیست. به دلایل فوق کاملاً مشخص ‏است که برنامه تولید بدون ارتباط با سایر اطلاعات سازمان بی معنا است. پیاده‌سازی چنین سیستم‌‏هایی نیازمند یک رویکرد کل‌نگر است و یکپارچگی نمی‏‌تواند از طریق اجرای یک فرایند جزءنگر سازمان‌دهی شود.
در اکثر سازمان‌‏ها سیستم عملیاتی تولید و سیستم مدیریت منابع سازمان با هدف اجرای برنامه‌ریزی تولید و مدیریت کلان سازمان به صورت یکپارچه به وجود نیامده است. اکثر ساختار‏های این دو سیستم، به صورت کل‌نگر شکل نگرفته و ماهیت‌‏های کاملاً متفاوت و گاهی متضاد با یکدیگر دارند. عدم یکپارچگی اطلاعاتی، کاستی‌‏ها و مشکلاتی را به وجود ‏می‏‌آورد که در زیر به‌طور خلاصه به آن اشاره ‏می‏‌شود:

زنجیره تأمین Supply Chain Management
زمان تأمین مواد، درخواست خرید‏های در راه و حتی نقدینگی سازمان باید حول محور تولید شکل گیرد و در این بین با در نظر گرفتن موجودی‌‏ اقلام نیم­ ساخته در داخل خط تولید زمان تأمین را به بهینه‌ترین حالت ممکن برساند. اجرای درست این زنجیره به داده‌‏های بهنگام نیاز دارد که ارتباط آن باید در یک بستر یکپارچه با سایر سیستم‌‏ها مهیا شود.

برنامه‌ریزی کلان تولید Master Production Schedule
برنامه‌ریزی کلان تولید با تکیه بر ساختار برنامه‌ریزی کلان سازمان شکل ‏می‏‌گیرد که با تکیه بر اطلاعات فرایند کسب‌وکار سازمان همانند اطلاعات فروش، تحلیل بازار و پیش‌بینی فروش تنظیم ‏می‏‌شود. قابل‌انعطاف پذیر بودن این برنامه بنا به شرایط بازار، تغییر سفارش‌‏ها و ... از خصوصیاتی است که به چالاکی خط تولید مرتبط است. کاملاً واضح است که این چالاکی تنها به خط تولید مرتبط نمی‏‌شود و کلیه واحد‏های مرتبط باید این چالاکی را داشته باشند.

 شکاف‌‏های اطلاعاتی
ثبت اطلاعات توسط هر واحد و جزیره­ای بودن اطلاعات سبب بروز شکاف‌‏های اطلاعاتی ‏می‏شود، ثبت اطلاعات تکراری و موازی در واحد‏ها از هزینه­‏ های مهم در سازمان محسوب ‏می‏شوند؛ که به نوبه خود موجب هدر رفتن زمان شده و گزارشات اشتباه و یک جانبه ناشی از این اطلاعات، تصمیم ­گیری را برای مدیران با مشکل مواجه ‏می‏کند.

  مغایرت‌‏های کلان اطلاعاتی
مهم‌ترین مزیت یک سیستم اطلاعات یکپارچه تولیدی، به هم پیوسته بودن تمام عملیات سازمان است، اما در سیستم­‏های فاقد یکپارچگی درصورتی‌که یکی از واحدها، اطلاعات را به صورت ناقص ارسال و یا دریافت نماید، همبستگی اطلاعات از بین رفته و موجب بروز مغایرت‌‏های کلان بین واحدهای مختلف سازمان ‏می‏‌شود. این مشکل در اکثر کارخانه‌‏هایی که با سیستم‌‏های جزیر‏ه­ای و یا لینک کار ‏می‏‌کنند به وجود ‏می‏‌آید و مشکلات کنترلی فراوانی نیز به همراه دارد و امکان یک برنامه‌ریزی تولید دقیق را از سازمان ‏می‏‌گیرد.

در نرم‌افزارهای رایج در ایران چه نارسایی ها و کمبود‏هایی وجود دارد؟
در نرم‌افزار‏های ‏برنامه‏ ریزی تولید موجود در بازار که تعداد آن‏ها بسیار اندک است؛ به‌ جز ماشین ­آلات تولیدی، سایر منابع تولید در محاسبات گنجانده نمی‏ شوند؛ و اگر اطلاعات سایر منابع در سازمان موجود باشد کاملاً از نرم‌افزار فوق منفک بوده و سایر سیستم‏ های جزیر‏ه­ای اطلاعات را به این نرم‌افزار ارسال و دریافت ‏می‏‌کنند. به‌طور معمول نیم­ ساخته­‏ ها در محاسبات تولید لحاظ نمی ‏شوند و در نهایت یکی از ورودی‌‏های اطلاعاتی برنامه‌ ریزی تولید که داشتن اطلاعات موجودی‌‏های پای خط است، شفافیت خود را از دست ‏می‏‌دهد. در شیوه‌ ‏های مرسوم پس از ثبت تولید ‏می‏‌بایست حواله مصرف مواد و رسید محصول تولیدشده به صورت جداگانه در انبار ثبت گردد و در صورت عدم ثبت، مغایرت‌‏های اساسی ایجاد ‏می‏‌گردد. در این راهکار‏ها تولید به عنوان یک حیاط خلوت و به عنوان کالای در جریان ساخت تلقی ‏می‏‌گردد و از انبار مواد به تولید حواله مصرف صادر ‏می‏‌شود و  امکان ره‌گیری مواد داخل خط وجود ندارد.

 نرم‌افزار برنامه­ ریزی تولید شماران سیستم چگونه یک سازمان تولیدی را یکپارچه ‏می‏سازد؟
نرم‌افزار برنامه‌ ریزی تولید شماران سیستم با کسب تجربه از صنایع مختلف و استفاده از مفاهیم پیشرفت‏ های مانند MRP و MRPII راه‌حل عملیاتی کاملی برای کنترل و مدیریت عملیات پیچیده برنامه‌ ریزی و کنترل تولید ایجاد کرده است. در این نرم‌افزار منابع سازمان به واسطه دیدگاه جامع، با هم یکپارچه شده‌اند. اگر اطلاعات در هر بخشی از سازمان ثبت شود بدلیل وجود یک بستر یکپارچه، در همان لحظه (برحسب نوع دسترسی) در اختیار همه سازمان قرار ‏می‏‌گیرد که از ثبت‌های تکراری جلوگیری به­عمل ‏می‏آید.
در نرم افزار برنامه­ ریزی تولید شماران سیستم، حداقل چهار M از شش M منابع قابل برنامه­ریزی، لحاظ شده که عبارت از برنامه­ریزی ماشین­آلات، مواد؛ قالب و ‏برنامه‏ ریزی نگهداری و تعمیرات. این منابع به صورت کاملاً یکپارچه با هم تعامل دارند. علاوه بر آن بخشی از ‏برنامه‏ ریزی نیروی انسانی نیز در این نرم‌افزار وجود دارد.

دوازده ویژگی منحصر به فرد نرم‌افزار برنامه­ ریزی تولید شماران سیستم
در این برنامه امکانات بسیار پیشرفته‌ای وجود دارد که ‏برنامه‏ریزی را دقیق و جذاب ‏می‏­سازد. ویژگی­‏ های ‏برنامه‏ ریزی تولید شماران سیستم به شرح زیر هستند:

  1. استفاده از اولویت‌های تولید بر مبنای سفارشات دریافتی
  2. انجام محاسبات برنامه ­ریزی برمبنای OPC و  FPC
  3. محاسبه و ‏برنامه‏ ریزی زمان تنظیم (Set Up) دستگاه­‏ها
  4. ‏برنامه‏ریزی ایستگاه­‏های کاری با توجه به ظرفیت تولید آنها
  5. تعریف زمان­بندی و برنامه­ کاری هر ایستگاه تولیدی بر اساس تقویم ما‏هانه و سالانه
  6. تولید نیم­ساخته و محصولات و چیدمان آنها در ایستگاه­‏های تولیدی با توجه به اولویت‌ها
  7. استفاده از روش SPT در چیدمان خط تولید
  8. استفاده از بچ­‏های تولیدی هر محصول برای زمان‌بندی هر ایستگاه
  9. محاسبه برنامه کار هر ایستگاه با دقت و حساسیت بر مبنای ساعت و دقیقه شروع و خاتمه تولید
  10. محاسبه توقفات ‏برنامه‌ریزی‌شده مانند تعمیرات، نا‏هار و نماز و یا عدم دسترسی موقت دستگاه­‏ها
  11. محاسبه احتیاجات مواد بر اساس زمان تأمین (Lead Time) و تأمین توسط پیمانکاران
  12. نمایش گرافیکی زمان تولید و توقفات هر ایستگاه و ‏میزان تولید هر قطعه

در نرم‌افزار برنامه‌ریزی تولید شماران سیستم به سبب یکپارچگی ایجادشده، با ثبت هر گزارش تولید ثبت‌‏های مرتبط لحاظ گردیده و به همین سبب موجودی‌‏های داخل خط و نیم ­ساخته ‏ها به‌طور دقیق محاسبه و در برنامه‌ریزی تولید محاسبه ‏می‏‏شوند.
این نرم‌افزار برای کنترل زمان‌بندی تولید کالا برای هر خط و نیز کنترل مواد اولیه لازم برای ساخت بر مبنای فرمول ساخت و FPC و نیز برنامه‌ریزی سفارش‌‏های تولید بر اساس اولویت‌بندی‌‏های ایجادشده است.
این نرم‌افزار از مرحله سفارش کالا و یا برنامه تولید شروع‌ شده و کنترل‌‏های هوشمندی روی موجودی مواد، رزرو مواد اولیه، موجودی انبار پیمانکاران و  کنترل مواد جایگزین با امکان مشخص کردن انبار‏های تأثیرگذار در برنامه‌ریزی پیاده‌سازی ‏می‏‏گردد.
در این سیستم برنامه‌ریزی سالانه و ما‏هانه و سفارش کار صورت گرفته و برای انواع عملیات تولید انبوه و یا پروژه‌ای قابل‌اجرا است. به‌منظور کنترل دقیق‌تر و برنامه‌ریزی منظم برای تولید محصولات و همچنین افزایش بهره‌وری و راندمان خطوط تولید که منجر به کاهش هزینه و بهای تمام‌شده ‏می‏‌گردد، نرم‌افزار برنامه‌ریزی تولید شماران سیستم منطبق با نیاز‏های گروه‌های مختلف تولیدی و صنعتی طراحی‌شده است.
از دیگر امکانات این نرم‌افزار امکان تعریف FPC (Flow Process Chart) نمودار فرایند جریان و نمودار فرایند عملیات OPC (Operation Process Chart) است که عملیات مختلف مانند تولید، کنترل، حمل‌ونقل، ذخیره‌سازی، در انتظار، جایگزین و ... را در عملیات برنامه‌ریزی تولید امکان‌پذیر ‏می‏سازد.

استقرار نرم‌افزار برنامه‌ ریزی تولید شماران سیستم چه پیامد‏هایی دارد؟
استفاده از نرم‌افزار ‏برنامه‏ ریزی تولید شرکت شماران سیستم مزایای زیر را برای سازمان‏ های تولیدی در بردارد:

  • كمك به مسئولين خط توليد در برنامه‌ریزی بهينه توليد
  • افزايش قدرت پیش‌بینی وضعيت توليد و در نتیجه كمك به تصمیم‌گیری در پذيرش سفارش‌‏ها
  • كاهش یا افزایش برون‌سپاری با استفاده از نتایج راندمان داخلی شرکت
  • استفاده بهينه از توان ماشین‌آلات و پرسنل
  • مديريت بهتر محصولات، قطعات و ضايعات
  • تعيين برنامه بهينه توليد هر ماشينو ایستگاه کاری
  • كاهش زمان بيكاري ماشین‌آلات و انتظار براي دريافت قطعه نيم­ساخته
  • كمك به تصمیم‌گیری در زمينه به‌کارگیری ماشین‌آلات جديد
  • تحليل حساسيت عمليات توليد نسبت به تغيير شرايط مختلف
  • كمك به شناسایی گلوگاه‌‏ها

پربازدیدترین مقالات سافت گزین